Науково - методична проблема
Застосування інтерактивних
 методів навчання
для підвищення ефективності
 уроків української мови
та літератури

Актуальність проблеми
  • Викликати інтерес до вивчення предмета
  • Виробити позитивне ставлення учня до навчання
  • Розвивати вміння самостійно вчитися
  • Необхідність заповнити мотиваційний вакуум

Інтерактивні технології

 

                                                    Фронтальні                                                   

 

Мікрофон

Мозковий штурм

Незакінчене речення

Гронування

Сенкан

Вільне письмо

Передбачення

Групові

 

Робота в парах та групах

Триступеневе інтервю

Два-чотири-всі разом

Акваріум

Займи позицію 

Круговий огляд

 

 

Опис досвіду

«Застосування інтерактивних методів навчання на уроках української мови і літератури»

Сіячем розумного , доброго, вічного називають учителя. Від нього усе найкраще в людині. Народна мудрість стверджує: дерево і вчитель пізнаються по плоду. Як досягти добрих плодів?  Яким має бути учитель, щоб спілкування з ним пробуджувало у кожній дитині сонце, що світитиме яскравіше, даруючи людям добро?  Як зробити так, щоб діти не втратили бажання вчитися, творити, пізнавати світ і себе в цьому світі?  Як достукатись до дитячих сердець, щоб вони відкрились?

       Сучасне  життя  розвивається бурхливими темпами, тому відбулися вагомі зміни у системі освіти. Учитель, навіть найталановитіший, уже не може бути єдиним джерелом інформації. Традиційне навчання з його авторитаризмом, орієнтацією на середнього учня, перевагою репродуктивної діяльності над пошуковою не відповідає вимогам часу. Тому настала необхідність переходу від «передачі знань» до «навчання вчитися», «навчати жити». Сучасному учневі не так треба подати тему, як навчити осмислювати її, а він вже потім шукатиме інформацію, яка допоможе реалізувати проблему. Отож повернути учням інтерес до шкільних предметів, зробити навчання цікавим, посилити бажання учитися спонукало мене до пошуків. На мою думку, сприяти вирішенню поставлених перед освітою завдань мають інтерактивні технології навчання. Саме цим обумовлюється актуальність обраної проблеми.

Основні завдання

Реалізація інтерактивних технологій на уроках української мови та літератури дає можливість:

1.   Створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчує свою успішність, інтелектуальну спроможність. 

2.  Розвити у дітей креативне мислення;

3.  Навчити  по - іншому сприймати прочитаний або прослуханий текст;

4.  Повніше і точніше висловлювати свої думки;

5.  Проявляти свої індивідуальні можливості;

6.  Долати певні труднощі в навчальній діяльності.

 

Наукова основа

Інтерактивні підходи до навчання не нові. Вони використовувалися ще в перші десятиліття минулого століття й були поширені в педагогіці та в практиці української школи. Але на початку 30-х років ХХ ст. школа перетворилася на авторитарну, репродуктивно-орієнтовану, з пасивною стандартизацією і уніфікацією засобів, форм і методик навчання. Подальшу розробку елементів інтерактивного навчання ми можемо знайти у працях В.Сухомлинського, у творчості учителів-новаторів 70-х років (Ш.Амонашвілі, В.Шаталова, Є. Ільїна, С.Лисенкової). Однак за радянських часів впровадження інтерактивних технологій окремих педагогів було скоріше винятком, ніж правилом. 
       Наприкінці ХХ ст. інтерактивні технології набули поширення в теорії і практиці американської школи. Дослідження показали, що таке навчання дозволяє збільшити процес засвоєння матеріалу, оскільки впливає не лише на свідомість учня, а й на його почуття, волю.       

 Результати цих досліджень були відображені у схемі, що отримала назву «Піраміда навчання»:
Лекція – 5% засвоєння
Читання – 10% засвоєння
Відео-, аудіоматеріали – 20% засвоєння
Демонстрація – 30% засвоєння
Дискусійні групи – 50% засвоєння
Практика через дію – 75% засвоєння

Навчання інших/застосування отриманих знань відразу ж – 90% засвоєння.
      

При інтерактивних технологіях навчання акцент зміщується із процесу передачі знань на їх здобуття, тому відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпраці), де учень і учитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання, розуміють, що вони роблять, рефлексують із приводу того, що  знають, вміють і здійснюють. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і умінь, виробленню цінностей, створенню справжньої атмосфери співробітництва, взаємодії, дає змогу педагогу стати справжнім лідером учнівського колективу.
       Інтерактивна взаємодія виключає як домінування одного учасника навчального процесу над іншим, так і однієї думки над іншою. Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими, критично мислити, приймати продумані рішення. 
Інтерактивні технології на уроках української мови є важливим складником особистісно орієнтованого розвивального навчання. Найхарактернішою ознакою такого способу пізнання (інтерактивних технологій) є те, що активним співтворцем навчального процесу стають самі учні. Вони є суб’єктом пізнання. Кожен школяр долучається до групової діяльності. Учень і учитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчального процесу. Вони спільно визначають мету діяльності, об’єкт, суб’єкт, засоби діяльності, результати навчання. Під час такого спільного пошуку здійснюється обмін
 думками, знаннями, способами діяльності, внаслідок чого відбувається рефлексія, оцінювання здобутих результатів. Учніусвідомлюють, чого вони досягли на певній сходинці пізнання, що вони знають, уміють, як виражають своє емоційне ставлення до об’єкта навчання, як володіють оцінними судженнями, як збагатився їхній особистий досвід творчої діяльності. 
                    Застосування інтерактивних методів на практиці

       Усвідомивши суть інтерактивного навчання, намагаюся у своїй діяльності, як учитель української мови і літератури, впроваджувати ці форми і методи роботи.
      
Під час вивчення нової теми,  коли починається первинне осмислення теоретичного матеріалу та виконуються вступні та середні за складністю вправи, застосовую роботу в парах. Ця технологія є найефективнішою на початкових етапах вивчення теми. Технологія роботи в парах дає можливість подумати, обмінятися ідеями із партнером, а потім озвучити свої думки перед класом. Такий вид співпраці учить дітей вести дискусію і унеможливлює ухилення від виконання завдання. Робота в парах розвиває вміння учнів пристосовуватися до роботи в групах. 


       Перевірку теоретичних знань, актуалізацію опорних знань, умінь і навичок,   підсумок заняття часто проводжу за допомогою технології «Мікрофон».

 Можливість щось сказати в уявний мікрофон більше зацікавлює учнів, ніж при загальногруповому обговоренні. Під час організації рефлексії пропоную учням відповісти на питання:

Чого навчився на уроці?

Що було найцікавішим?

Які труднощі зустрічалися? Чи подолав?

Чи змінювався настрій під час уроку?

Побажання ( собі , вчителю).


 Уроки  узагальнення та систематизації знань із теми проводжу у формі невеличкого мовного турніру, екскурсії, подорожі, адже ігрове закріплення знань менше втомлює учнів, ніж тренувальні вправи, до того ж зацікавлює, інтригує їх.
 

Гра « Так чи ні »

Тема «Будова слова»

Корінь є у слові мак- ні чи так.

Є закінчення у слові навесні- так чи ні.

Слова  хліб, хлібний, хлібороб споріднені- так чи ні.

Префікс утворює нові слова- так чи ні.

Суфікс стоїть після префікса- так чи ні.


    
Не залишилася поза увагою і робота з обдарованими дітьми. Мною розроблено ряд  завдань, які допомагають учням краще підготуватися до олімпіади української мови і літератури та Міжнародного конкурсу з української мови імені П. Яцика. У 2008 році  учениця виборола ІІ місце  у ІІ етапі  олімпіади з української мови, а також учні щорічно є учасниками  ІІ  етапу Міжнародного конкурсу з української мови імені

 П. Яцика.

Висновки


       Аналіз результатів занять, на яких застосовувалися інтерактивні технології, засвідчив позитивні зміни в якості знань
учнів. Зріс інтерес до навчання, на таких уроках їм цікаво, вони реально оцінюють свою діяльність, учаться відстоювати власну думку.
       Основні труднощі у впровадженні інтерактивних технологій пов’язані з фаховою готовністю до роботи в нових умовах. Вирішити проблему допомогло вивчення теоретичних праць, які розкривають суть і зміст інтерактивних технологій.
       Упровадження інтерактивних технологій повинно широко застосовуватись у сучасному навчальному процесі.
Інтерактивне навчання передбачає перехід від монологу вчителя до його діалогу з учнями, рівноправне доброзичливе спілкування всіх його учасників, максимальне врахування можливостей і природних задатків дитини, визнання її гідності.  Завдяки цим технологіям, крім здобуття знань, в учнів формується власне світобачення. Вони вчаться пояснювати і вмотивовувати, а де потрібно – обстоювати свою точку зору. А це дуже важлива риса, яка потрібна у сучасному  житті
       Отже, інтерактивні технології допомагають легше адаптуватися до
вимог нинішнього життя.